Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Monday 7 May 2012

Kebun Hijauku

Bila tidur malam tadi,aku dah tak sabar menunggu siang.Kalau boleh aku nak jer pendekkan waktu tidurku hehehe...Huyooo..excited tahap gabannnn wooo!!!..Gara-gara benih2 yang aku semai selama nih semuannya ada tanda-tanda positif,aku jadi semakin teruja setiap kali tiba waktu pagi dan petang.Kalau boleh asyik nak merenung sayur2 yang aku dan Mr.Hubby tanam jer..bila tak jenguk kebun tepi rumah rasa tak lengkap pulak dunia nih wakaka..Agaknye macam nih ler perasaan para petani bila hasil mereka menjadi.Aku yang baru berkecimpung dalam benda-benda camnih pun dah rasa happy sakan melihat benih2 yang bercambah dari hari ke hari,inikan pula para petani yang mempunyai tanah berekar2.Bahagianya rasa woweeeee...dalam masa yang sama aku turut mensyukuri atas nikmat dan rezeki yang diberi. Hari nih aku taknak berceloteh panjang lebar,meh la tengok gambar2 yang aku baru capture untuk dikongsikan bersama.Yeay!!!


Yuhuu..nihlah first time aku tanam terung ungu jenis bulat dan rasanya juga inilah kali pertama aku akan makan terung jenis nih.Biasa terung ungu panjang tu ar aku telan hehehe.. ..err sorry aku taktau nama saintifik dier so aku bubuh nama terung ungu bulat jer laaa..Rasanya size lebih besar dari buku lima hehehe Dari 7 terung ungu yang aku tanam,cuma pokok yang tu jer berbuah..yang lain masih on da way kutt...lamelah jugok tunggu proses pembesarannya..sampai beruban tunggu tapi takpe..bila tengok hasilnya aku tak nyesal pun tanam hehehe..beso tuuu hehehe...

Owhh..Nih benih yang mak aku import dari Genting Highland aritu..Sayur Bayam Merah..tapi entahlah..bila dah matang nanti,colour daunnya masih merah or bertukar hijau..Ye laa..mane tau dapat benih yang dah dikacukkan hehehe..Wait and see jer laaa...Aku memang cukup berhati-hati dengan benih bayam nih,petang semalam layu sokmo sebab aku pindahkan dari tapak asal..tapi alhamdulillah pagi nih nampak segar semula setelah bertangki2 aku curah air tengahari semalam..terkejut dengan tindakan luar kawalan bayam tu kut..suspen wooo wakakaka..(<--teringat pesanan Professor dari UPM Selangor ujung tahun lepas time berkursus.."Bayam berakar tunjang dan perlukan air yang banyak hokeyyy!!!" Tu yang kalut curah air tu hahaha)

Ingat tak kacang tanah yang aku cakap mula-mula dulu benih dia cuba aku selamatkan..Nahhh..nih ler buktinya aku berjaya selamatkan separuh daripada kacang tanah yang Mr.Hubby tanam tu. Dari 60%  perasaan aku merasakan benih nih akan hancur dalam timbunan pasir tapi alhamdulillah setelah aku usahakan untuk sekian lama..kacang tanah nih mula merimbun disetiap hujung batas hahaha..oitt..ujung batas yerr..yang tengah2 batas tu semua kementot..terbantutlah jugookkk hahaha..Aku pun tak pasti bila masa yang sesuai untuk aku mengorek kacang2 tanah nih tapi buat masa nih aku biarkan jer camtu dulu..malas ambik port..setakat siram2 jer dulu yerr..kang aku korek takde isi lak..baik sabar dulu yerrr hehehe..biar dia beranak pinak dulu wink..winkk..winkk....

Nih bendi..dah berdaun 6 pun bendi aku nih..Dalam 1 paket cuma ada 8 biji jer kalau tak silap tapi cuma 2 biji je yang tumbuh..yang lain2 entah la..agaknya dibawa dek semut2 yang berpesta kat tapak semaian aku tu kut..Tapi takpe,aritu Mr.Hubby dah belikan benih baru dan baru aku semai minggu lepas,harapnya semua benih yang aku semai kali nih tak mengecewakan..huhu..

Tadaaa..nih ler percubaan aku untuk menanam kobis hehehe..Leh hidup ker kobis aku nih nanti,tambah2 cuaca kat sini agak panas dan resikonya mungkin akan mengalami masalah penyejatan yang terlampau hahaha..Tengok daun2 tu..macam dah bertompok-tompok ladybird dah aku tengok tapi takper,inikan percubaan so takde ruginya..Kalau jadi alhamdulillah..kalau tak jadi pun takper..boleh cuba lain kali.Hidup nih kan kene selalu bersabar dan jangan berputus asa.Kalau nak jadi kental, try lah tanam sayur-sayuran yang simple, biar kita faham erti usaha,sabar,tak mudah perputus asa dan dalam masa yang sama mengajar kita untuk bersedekah ngeeeee (^,^)

 Owhhh..satu-satunya benih yang aku rasa agak mengecewakan iaitu Tomato.Choyyy..benih yang disemai dengan elok jer..siap Mr.Hubby masukkan dalam polibeg hitam lak tu tapi dari berpuluh yang dimasukkan dalam polibeg dan setelah dipindahkan ke batas...cuma 2 batang jer yang jadi..Haduiii laaa..kecewa tahap gaban Mr.hubby dibuatnya sampai tengok pun takde mood dah tapi takpe..aku nih kan penyelamat dunia hahaha..Walau cuma dua batang yang hidup,aku try juga siram pagi dan petang demi untuk menyegarkan kembali benih2 yang aku rasakan macam takde harapan dah..kuning melayu dan nampak rentung jer hehehe...What a surprise..aku dapat selamatkan 2 batang pokok tomato nih.Takper la dapat dua batang pun jadilahh....mane tau buahnya nanti lak menghasilkan berpuluh2 biji tomato lak..Who know?? So ikhlaskan apa yang adaaaa...

Ahaa..nih Japanese Cucumber yerr,yang jenis kulitnya hijau gelap dan berduri2 sikit gitu..Hmm...biasanya Cucumis Sativus (Jenis Biasa tu arrr..saje jer letak name canggih2 sini hahaha )yang aku tanam tu yang beso gedebak dan menjadi pujian jiran2 dan yang jenis Japanese nih yang cengkidinggggg..tapi kali nih saiznya agak mengagumkan dan mampu membuatkan aku bangga melihatnya hehehe.Minggu nih dapat lak size timun Japanese yang agak besar dan panjang jika dibandingkan dengan minggu2 yang lepas..alhamdulillahhhh...Cecah dengan Sambal best nih yummmmm... terbaekkk!!!

Kacang buncis..sekali sekala tukar selera tanam kekacang dan meleret sampai nak tanam kacang buncis hehehe..Aku tak minat sangat makan kacang buncis nih tapi memandangkan dalam berkebun nih kita tak mengira suka atau tak asalkan nampak hasilnya sudahhh..Tapi walau aku cakap camtu biarlah kita pilih benih yang bermutu yer takk..hehehe..Hmm..seminggu disemai aku lihat kacang buncis nih dah bercambah dari daun satu hinggalah menjadi daun berbelas-belas ekekee..Cepat betul pertumbuhan kacang buncis nih sampai aku dan Mr.Hubby terpaksa menyegerakan pembinaan batang buluh untuk tempat menjalar nanti.Sediakan payung sebelum hujan,jangan dah membengkok kebumi baru nak buat lak.

Hehehe..sebelum taip aku rasa nak gelak..Nih benih kacang panjang gak..Tapi benih nih mak aku bagi time aku balik kampung bulan lepas.Jenis nih aku tak pasti sama ada jenis kementot yang setambun mak mertua aku tanam tepi rumah aku tu ker or jenis yang panjang berjela.Harapnya kali nih lebih panjang dari lengan aku hahaha...Walaupun kacang panjang aku yang ada pun masih belum habis buahnya aku petik tapi aku still nak tanam benih2 baru sebab aku nak melihat apakah buahnyanya kali ini lebih ok daripada sebelumnya.Sememangnya aku sendiri tak puas hati melihat jenis kacang panjang yang disemai oleh mak mertua aku dulu sebabnya benih-benih yang ditanam agak kurang menyerlah dan segan untuk dikomersialkan wakakaka..Tapi takpelah...kurang2 mak mertua aku tu menjadi punca aku mula rajin berkebun hehehe..Ye laa..pas dia semai, mak mertua aku balik kampung dia dan tinggalkan camtu jer.Yang kene siram pagi dan petang aku jugakkk,kalau tak siram sayang lak kan,dia bawa benih pun penuh harapan so aku takmahu musnahkan harapan mak mertua aku tu.Kurang2 dia merasa gak benih2 yang dia semai kat tepi rumah aku nih....Kan aku dah cakap aku tak biasa berpanas,sekarang nih usahakan panas..hujan pun aku redah hahaha....Makaceh buat mak and mak mertua aku..sayang korang hehehe...Muahhh!!!

Cili Padi yang sangat segarrr.Nampak tak cili padi nih dah berbuah? hehehe...Sorry guys..aku nih gila tanam pokok cili..kat tepi umah aku setambunlah jugak anak benih pokok cili yang aku baru semai dari jenis bulat berapi,memanjang jari telunjuk hinggalah ke sekecil cili padi yang nih.Owhh..aku siap export ke kampung mak dan ayah aku 2,6 batang bulan lepas hehehe...Saje ar tu nak tunjuk tarer wakakaka...Nasib baik ler ayah aku suka berkebun gak..siap pesan suruh aku bawa lagi huhu..Tunggu ler..biar aku lihat sendiri jenis2 cili yang aku tanam nanti.Sudah pasti aku akan tambahkan lagi bilangan cili2 tepi rumah aku nih dan export lebih banyak hahaha....Tak kisah la apa jenis cili pun aku tanam..yang penting rumah aku ada banyak pokok cili sebabnya aku suka buat sambal belacan so cili kene banyak sehhhh hehehe...

Nih benih pokok timun lagi..Dah bercambah pun kesemua benih2 timun nih. Edisi yang nih kitaorang tanam lebih banyak dari yang hari tu. Rasanya dah berdaun 3 pun..bestnya tengok benih2 nih..baru jer semai dah berdaun segar begini..Happy lah jugakk...so plan kali nih aku nak mengembangkan sayap pulak wakakaka.

Tadaaaa..nih aku tunjukkan cuma 1 daripada berpuluh buah tembikai yang ada. Yang lain semua aku lupa nak capture sebabnya aku ingat aku dah ambil berkali2 tapi rupanya cuma capture satu hehehe...Buah tembikai nih juga adalah merupakan percubaan pertama aku dan Mr. Hubby tapi yang boringnya kitaorang tersilap pilih benih..Nape lak pilih benih "Baby China"..Haduiii laa..agaknya size dia tak besar manalah kut ye...ker macam tembikai besar tu?Heran jap hahaha....Tapi yang bestnya tanam pokok tembikai nih,bila melihat setiap dahannya pasti ada sebiji buah yang bakal menunggu hehehe..Best aper hehe..Err..nak tau gak,sampai tahap mana tempoh matang buah tembikai nih ek? Kang kalau lambat pungut,isi dia kureng lak,kering sokmo..kalau awal sangat takut lum matang lak,mentahlah pulak huhu..Baby China nih size maxima dia takat mana ek? Any idea guys? Jadi poyo jap huhu
















































No comments:

Followers