Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Sunday 24 February 2013

Resepi Sambal Ikan Sardin

Minggu nih aku dan "geng2 bas sekolah" dalam WhatsApp banyak berkongsi tentang resepi mudah. Dan salah satu resepi yang aku dapat daripada kawan aku nih ialah Sambal Ikan Sardin. Dipendekkan cerita dek kerana cara penyampaian kawan aku yang guna nama glamer "julsjulie80" nih agak berkesan maka aku yang jarang tergugat dengan resepi2 camnih tetiba terliur lak mendengarnya.Yelah kann...Dari zaman tok kadok aku, jika bab sardin dalam tin nih kebiasaannya digoreng macam tu jer ngan bawang besar huhu Sekali sekala tekak nih nak gak merasa sesuatu yang baru (^,^)

Oklah stop pasal tu..meh kita cuba sama-sama..Bagi sesiapa yang tak pernah merasa Sambal Ikan sardin nih, leh la sama-sama mencuba. Dan kepada yang dah terbiasa sangat dengan Sambal Ikan Sardin nih, baca senyap sudaaaa hehehe..Terlebih dahulu ampun dan maaf kat kawan aku nih sebab share resepi tanpa pengetahuan dan kebenaran dia..mohon share ye julsjulie80 (<--Promot jap, kepada silent readers and follower aku..leh lah skodeng blog dia sekali..minah nih peminat kucing2 sedunia :-D..click jer kat nama dia tu.) Jom kita masuk dapur. Yeay!

Resepi Sambal Ikan Sardin

1 tin ikan sardin
1 biji Bawang merah
1 biji Bawang Putih
2 biji Bawang besar
Sos Cili
Sos tomato
Air Asam jawa
Secubit Aji
Secubit Garam


Cara-cara
1. Asingkan ikan sardin dan kuah dia..jangan buang lak kuah dia tu..sabooo)
2. Goreng ikan sardin tu sampai garing terlebih dahulu dalam minyak..yeee..goreng le macam goreng ikan fresh tu arrr..Meletop2 lah jugakkkkk...
3. Dah siap goreng kemudian abaikan ikan-ikan tu dan mulalah menumis semua bahan-bahan seperti bawang merah, bawang putih, bawang besar yee..sampai kekuningan atau naik bau..
4. Kemudian masukkan sos cili dan sedikit sos tomato. Tahap kepedasan tu ikut selera korang arr..sape yang nak makan lebih pedas tu..bubuh lah sebotol tetapi ikut teori kalau sos cili kene goreng, letak berapa banyak pun tak terasa sangat pedasnye hehehe..
5. Masukkan bahan terakhir iaitu air asam jawa..masak sehingga naik minyak.
6.Dah tu tuangkan kuah sardin tadi dalam kuali yang sama dan masak dengan perlahan sambil tu bubuh aji dan garam sikit buat perisa ..jangan lebih-lebih yee.....dah nampak pekat dan kegelapan sikit baru masukkan ikan sardin yang digoreng tadi.
7. Gaul perlahan sampai nampak pekat sedikit .Maka...siaplah sudah...dan bolehlah dihidangggg...yummy!!




Tadaaa..inilah rupa Sambal Ikan sardin yang aku buat..pastu semangat tempek dalam Whatsapp konon2 nak show off kat geng2 bas sekolah yang lain. Sekali owner resepi cakap ikan kurang garing..berminyak dan kedekut bawang besar..aku dok gelakkan jer..almaklumlah..first time buat..mana tak camtu. Takpe..lain kali aku cuba lagi..mudahan jadi perfect lak haha Komen aku lak tentang rasa dia..ermm..kurang hanyir..ada rasa masam dan manis gak dan rasa macam sambal nasi lemak pun ada gak..Mr.Hubby aku cakap kalau letak buah petai agaknya lebih sedap hehehe..Thumb up untuk Julsjulie80..terima kasih untuk resepinye yeee..(^,^)

2 comments:

Juls Julie80 said...

OoooooooOoooooooooOOOoooooooooo..!! duhal au bei blog senyap2 x dengah alu ooo..ih duhal keja au selama ih..

hahahahahahah...

seripelangi said...

hahaha..akhirnya diaj jumpa jugakkk...layannnn

Followers